Integracja sensoryczna a funkcjonowanie w szkole

wpis w: Aktywności dla dzieci | 0

Integracja sensoryczna to proces, w którym nasz mózg odbiera i interpretuje bodźce z otoczenia, pomagając nam dostosować się do warunków i reagować adekwatnie na różne sytuacje. W szkole, gdzie na ucznia spada mnóstwo różnorodnych bodźców, właściwe przetwarzanie informacji sensorycznych jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) mogą znacząco wpływać na szkolne życie dziecka, utrudniając naukę, koncentrację, a nawet relacje z rówieśnikami.

Problemy z koncentracją uwagi

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej często borykają się z trudnościami w utrzymaniu uwagi na zajęciach. Ich mózgi mogą być nadmiernie lub niedostatecznie pobudzone przez bodźce zewnętrzne, co prowadzi do tzw. nadwrażliwości lub podwrażliwości sensorycznej. W praktyce może to oznaczać, że dziecko, które ma problem z integracją sensoryczną, jest wyjątkowo rozpraszane przez dźwięki w klasie, takie jak stukot długopisu kolegi, czy też zapach jedzenia przyniesionego na przerwę.

Brak koncentracji uwagi może prowadzić do gorszych wyników w nauce oraz frustracji samego ucznia. Integracja sensoryczna wspiera rozwój umiejętności skupienia uwagi, jednak jeśli proces ten jest zaburzony, dziecko może potrzebować dodatkowego wsparcia, np. pracy z dyplomowanym terapeutą SI, który pomoże mu lepiej radzić sobie z bodźcami.

Trudności w pisaniu i czytaniu

Zaburzenia integracji sensorycznej mogą wpływać na rozwój umiejętności motorycznych, co przekłada się na trudności w pisaniu i czytaniu. Problemy z koordynacją ręka-oko mogą sprawiać, że dziecko ma trudności w odwzorowaniu liter i cyfr, a także z rozpoznawaniem ich kształtów. Nieprawidłowe przetwarzanie bodźców dotykowych czy proprioceptywnych (związanych z poczuciem ciała) sprawia, że pisanie może być dla dziecka męczące i frustrujące.

Problemy z czytaniem i pisaniem przekładają się na niższe oceny oraz trudności z nadążaniem za materiałem. Dziecko może unikać tych czynności lub nawet wykazywać niechęć do nauki. Odpowiednie wsparcie, takie jak regularne ćwiczenia integracji sensorycznej, może pomóc w rozwoju umiejętności motorycznych i zwiększeniu efektywności pisania oraz czytania.

Problemy z zachowaniem i relacjami rówieśniczymi

Dzieci z zaburzeniami SI mogą reagować w nieoczekiwany sposób na pewne sytuacje, co może być postrzegane jako nieodpowiednie zachowanie. Nadwrażliwość na bodźce dotykowe może sprawić, że dziecko unika zbliżenia się do innych, odsuwa się od grupy czy reaguje nerwowo na przypadkowy kontakt fizyczny. Z kolei podwrażliwość na bodźce sprawia, że dziecko może nie dostrzegać granic osobistych, często podchodzić zbyt blisko, a nawet dotykać innych bez wyczucia.

Problemy te mogą prowadzić do nieporozumień i trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami. Rówieśnicy mogą odbierać takie zachowanie jako dziwne lub nawet agresywne, co może izolować dziecko z zaburzeniami SI od grupy. Integracja sensoryczna jest więc kluczowa, by dziecko mogło nawiązywać i utrzymywać pozytywne relacje w szkole.

Trudności z nauką przedmiotów wymagających dużej precyzji

Dzieci z zaburzeniami SI mogą mieć trudności w nauce przedmiotów wymagających precyzji, takich jak matematyka, fizyka czy chemia. Problemy te są często związane z trudnościami w przetwarzaniu bodźców proprioceptywnych i wzrokowych, co wpływa na percepcję przestrzenną oraz umiejętność wykonywania precyzyjnych ruchów.

Na przykład dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej może mieć problem z dokładnym rysowaniem linii, obliczeniami geometrycznymi czy pracą z małymi przedmiotami, które wymagają koordynacji ręka-oko. Tego typu trudności mogą zniechęcać do nauki przedmiotów ścisłych i powodować obniżenie samooceny.

Problemy z adaptacją do szkolnych zasad i rutyn

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej często mają trudności w adaptacji do szkolnych zasad i rutyn. Mogą przejawiać opór wobec zmiany zajęć, reagować negatywnie na niespodziewane przerwy lub trudno im dostosować się do grupowych zadań, gdzie konieczne jest przestrzeganie określonych zasad. Zmiany w rutynie wywołują u takich dzieci stres, ponieważ ich mózg potrzebuje więcej czasu, aby przetworzyć nowe informacje.

Integracja sensoryczna jest kluczowa w procesie adaptacji do zmieniających się warunków i wymogów. U dzieci z zaburzeniami SI brak tej adaptacji może prowadzić do stresu, niepokoju, a w konsekwencji do gorszej frekwencji i problemów w zachowaniu. Wsparcie terapeutyczne oraz indywidualne podejście ze strony nauczycieli może znacząco pomóc w adaptacji do szkolnego środowiska.

Wpływ terapii integracji sensorycznej na funkcjonowanie w szkole

Terapia integracji sensorycznej jest niezwykle pomocna dla dzieci z zaburzeniami SI, które borykają się z trudnościami w funkcjonowaniu szkolnym. Terapia ta polega na dostarczaniu kontrolowanych bodźców, które pomagają mózgowi nauczyć się lepiej je przetwarzać. Zajęcia mogą obejmować różnorodne ćwiczenia, takie jak huśtanie, zabawy z piłkami, ćwiczenia koordynacyjne oraz wiele innych aktywności, które wspierają rozwój sensoryczny.

Regularne uczestnictwo w terapii integracji sensorycznej pozwala dziecku lepiej radzić sobie z wyzwaniami szkolnymi. Poprawia koncentrację, rozwija umiejętności motoryczne, pomaga w adaptacji do rutyny i wzmacnia poczucie własnej wartości. Dzięki temu dziecko nie tylko lepiej radzi sobie z nauką, ale także buduje zdrowe relacje z rówieśnikami, co pozytywnie wpływa na jego funkcjonowanie w środowisku szkolnym.